Je hebt er misschien wel eens van gehoord…..AC of DC laden. En waarom is de ene nu sneller dan de andere? Als eerste moet je dan weten wat deze afkortingen betekenen. Ze worden wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC) genoemd. Uit jouw meterkast thuis komt altijd AC “stroom”. Nu moet je weten dat de accu in jouw EV alleen stroom opslaat als DC. Dus hoe zorg je er nu voor dat de AC stroom uit het net DC wordt die je in je accu kan opslaan en waar gebeurd dit. In de meeste elektronische apparaten zit een converter die AC omzet naar DC….zelfs wanneer je je smartphone aan het laden bent gebeurt dit.

Hoe gaat het AC-laden van jouw Elektrische Auto

Die converter die in jouw elektrische auto zit wordt ook vaak een geïntegreerde lader genoemd. Dat klopt dus niet helemaal weet je nu. Dit apparaat zet dus AC stroom om naar DC en zorgt er dus voor dat je accu deze stroom kan opslaan. Overigens is goed om te weten dat deze converter vaak de beperkende factor is voor je laadsnelheid

Wat is dan DC-laden?

Het verschil tussen DC & AC laden is de plek waar de stroom wordt omgezet van AC naar DC. Gebeurd dit in de auto of daar buiten. Bij een DC-lader is de converter namelijk geïntegreerd in het laadstation. Dit beteken dus dat jouw auto deze stoom niet meer hoeft om te zetten en dat het rechtstreeks de accu in kan. De beperkende factor is er dus niet meer en je kan dus veel sneller laden. Daarom wordt deze manier van laden ook wel snelladen genoemd.

Verschillen met normaal ‘AC’ opladen

Ten opzichte van normaal / bestemmings-laden en snelladen zijn er nogal wat verschillen:

  • Opladen meestal tot 80% ipv opladen tot 100%
  • Kabel zit aan de laadpaal ipv eigen kabel
  • Accu wordt rechtstreeks geladen ipv boordlader in auto
  • Laden met gelijkstroom ipv wisselstroom
  • Laden tot wel 350 kW ipv maximaal 22 kW
De waardering van satero.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 76 reviews.