Veelgestelde vragen (FAQ)

Subsidie op een laadpaal?

Wanneer je zakelijk een laadpaal aanschaft dan krijg je 36% terug van het factuurbedrag boven € 2500,-.
Daarbij mag je de laadpaal natuurlijk naar eigen inzicht afschrijven.

Kan ik verschillende laadtarieven hanteren?

Jazeker, het laadtarief kan je koppelen aan een laadpas. Zolang je het nummer van de pas maar tot je beschikking hebt. Daarbij kan je voor alle onbekende passen 1 tarief bepalen

Kan ik de stroomkosten door belasten / verrekenen?

Ja hoor. Dit kan automatisch door een slimme laadpaal met een backoffice. Het kan ook handmatig door een kWh-meter.

Is een laadpaal onderhoudsgevoelig?

Voor bijna alles geld dat onderhoud goed is voor de levensduur van je apparaat. Dus ook voor een laadpaal. Daarbij stellen veel verzekeringen het als ais dat de elektrische installatie 1x per jaar nagekeken wordt. De hoge vermogens en daarbij ook de hoge temperaturen maken het zeker wijs om met regelmaat onderhoud te laten doen.

Via het stopcontact laden, kan dat?

Een stopcontact levert weinig vermogen (1-fase 10A) en is er niet voor gemaakt om constant onder piekspanning jouw EV op te laden. Dit resulteert vaak al in gesmolten contactdozen en veel vervelendere situaties. Wij hebben hier een blog over geschreven. Lees deze maar eens wanneer je meer wilt weten.

Hoe snel is mijn EV opgeladen?

Dat hangt zowel van het maximale laadvermogen van je auto af, maar ook van de laadpaal waar hij op is aangesloten. Wanneer je een laadpaal hebt die het laadvermogen aan kan van je auto kan je grofweg de accu capaciteit delen door laadvermogen. Elke EV kan in ieder geval 3,7 kW laden, maar er komen steeds meer modellen met 7.4, 11 of zelfs 22 kW.

Heb je aan 1 laadpas voldoende?

Ja hoor. Wanneer je bij een andere provider laadt dan jouw laadpas dan verrekend men dat met elkaar en jij krijgt 1 factuur van jouw provider.

Een laadpunt thuis. Waar moet ik aan denken?

Er zijn 3 belangrijke peilers bij de aanschaf van een laadpaal thuis. De locatie, voedingskabel, meterkast en evt de verrekening.

Allereerst de locatie. Natuurlijk dichtbij de parkeerplek van jouw EV, maar bij voorkeur ook niet te ver van je meterkast. Verder moet je bedenken of je het laadstation aan de wand of los staand wilt plaatsen.

Voor wat betreft de voedingskabel is het belangrijk dat je als eerste bedenkt of je een vaste kabel wilt. Thuis is dat wel prettig, want dan hoef je niet de kabel uit de kofferruimte te pakken. Vaak is zo’n kabel toch weer vies (zand/vocht) wanneer je ‘s ochtends weer weg gaat.

Het is van belang dat je voldoende ruimte hebt in je meterkast. Om een laadpaal aan te sluiten heb je een vrij groep nodig. Is die er niet dan moet die gecreëerd worden. Daarbij moet er bekeken worden of ook daadwerkelijk het vermogen geleverd kan worden wat nodig is.

Daarbij is het natuurlijk van belang, wanneer je de de laadkosten wilt verrekenen, dat je je bedenkt hoe. Dat kan automatisch via een slimme laadpaal of handmatig via een kWh-meter.

Waar moet je aan denken bij een zakelijk laadstation?

Eigenlijk is dat hetzelfde als bij een thuis situatie. Echter verdienen een aantal zaken extra aandacht, zoals de verrekening en de toegangscontrole.

Hoe regel ik de laadvoorzieningen met of voor een VvE?

Voor een VvE is het bijna altijd verstandig om een slimme laadpaal te kiezen met een backoffice. Zij regelen alles en belasten alle individuele laadsessies. Daarbij biedt het ook inzicht in wie wanneer en hoe lang laad. Wanneer u voldoende laadstations plaatst kunt u zelfs als VvE hier nog wat extra’s mee verdienen aan “vreemde” laders.

Een VVE kan er voor kiezen een of meerdere laadpalen te plaatsen op het parkeerterrein. Het is dan wel van belang dat de parkeerplaats zich bevindt op grond van de VVE. Wanneer de parkeerplaats hierbuiten valt, en dus gemeentegrond is, bepaalt de gemeente of er wel of geen openbare laadpaal op komt.

Wanneer het gaat om grond van de VVE, dan is het belangrijk de mede-eigenaren in te lichten. Er moet namelijk een keuze worden gemaakt of het een individuele installatie wordt, die door één van de eigenaren gebruikt wordt, of dat het een gemeenschappelijke installatie wordt. In beide gevallen moet namelijk goed gekeken worden naar de kostenverdeling.

Er moet dus altijd toestemming worden gevraagd en afspraken worden gemaakt met de VVE. Wij helpen en begeleiden je hier graag in.

Wat is een snellader?

Wanneer je met een minimaal vermogen can 40 kW laadt spreken we van een snellader. Verder laadt een snellader via gelijkstroom. Wanneer je hier graag meer over wilt weten lees dan deze blog.

Kan ik op elke laadpaal mijn EV laden?

Ja hoor, zolang je de stekker past kan dit gewoon. Het laadstation en jouw EV regelen alles voor je. Wel kan de laadsnelheid variëren.

Wat is nu het verschil tussen de verschillende merken en soorten laadpalen?

Elk merk en model heeft natuurlijk verschillende specificatie, zoals het laadvermogen, wel of geen vaste kabel, toegangscontrole etc.
Waar je minder snel aan denk ik de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en bijvoorbeeld de behuizing.

De “domme” laadpaal

Deze laadpaal is eigenlijk gewoon een verlenging van je stopcontact. Hij biedt verder geen extra inzichten in laadgedrag. Wel kan hij een toegangscontrole hebben d.m.v. bijv. een sleutel .

De “slimme” laadpaal

Een slimme laadpaal is een paal met een software en vaak ook een internet verbinding. Door deze software kan de eigenaar toegang krijgen in laadsessies en deze eventueel door belasten. Vaak wordt dit gedaan door een back-office. Daarbij kan je bijvoorbeeld ook toegangsrestricties instellen op individueel niveau. Je kan hier ook je eigen laadtarief bepalen.

Wel type laadpaal moet ik hebben?

Het type laadpaal hangt af van het type auto en jouw persoonlijke wensen. Kies je er 1 voor thuis of voor de zaak. Wil je een toegangscontrole en wellicht door belasten van de laadkosten. Een vaste kabel of niet. Wordt de laadpaal op een openbaren ruimte gebruik en is hij daardoor wellicht gevoelig voor vernielingen? Wil je een wandmodel of een losstaande. De keuzefilter van Satero begeleid je hier in. Verder kan je je het eigenlijk niet verkeerd doen, want door onze unieke pasgarantie ben je er van verzekerd dat je geen miskoop doet!

Mag ik zomaar een laadpaal plaatsen?

Wanneer de laadpaal op je eigen terrein staat mag dit. Ook wanneer je een eigen P-plaats hebt zijn er zeker ook mogelijkheden. Heb je dit niet dan kan je bij veel gemeente kan je een laadpaal aanvragen. Zij toetsen de aanvraag en plaatsen vervolgens een openbare laadpaal bij jou in de wijk. Het is handig om goed contact te hebben met de gemeente gedurende dit proces zodat je mee kan denken over locatie etc.

Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?

Hoe snel een elektrische auto is opgeladen is afhankelijk van hoe groot de accu van jouw auto is en hoe snel hij kan opladen. Gemiddeld duurt het zo’n 3 á 4 uur om een elektrische auto volledig op te laden. Bij een snellaadpunt is de auto in zo’n 30 minuten van 0 naar 80% opgeladen.

Is thuis laden goedkoper?

Jazekr, thuis laden is veel goedkoper dan openbaar laden. Thuis betaal je namelijk niet meer dan je eigen stroom tarief. Natuurlijk moet je dan wel investeren in een laadpaal, maar deze verdien je vanzelf terug. Daarbij bied een laadpaal thuis ook nog heel veel comfort.

Een laadpaal aansluiten, mag je dat zelf doen?

Ja hoor dat mag. Let er wel op dat dit deugdelijk gebeurd en dat je dat ook kan bewijzen aan je verzekeraar in geval van problemen. Satero werkt enkel met installatie monteurs met de juiste NEN certificering. Dit garandeert een deugdelijke montage!

Heb ik een extra groep nodig?

Vaak wel. Een laadpaal, of dit nu een 1 of 3-fase laadpaal is trekt veel vermogen en het is verstandig deze aparte af te zekeren. Er moet dus een vrije groep beschikbaar zijn in je meterkast. In veel gevallen zal dit beteken dat er een extra groep bij moet komen.

Kan ik ook 2 auto’s tegelijk laden?

De meeste laadpalen zijn geschikt voor 1 auto. Er zijn zeker laadpalen met 2 laadaansluitingen, hier moet je dan in het aanschafproces rekening mee houden

Elektrisch rijden op zonne-energie

Dit klinkt te mooi om waar te zijn, maar het kan zeker. Jouw EV opladen met gratis zonne-energie! Betekend wel dat je een lange termijn investering zult moeten doen, maar hij komt zeker terug!

De waardering van satero.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 71 reviews.