In het snel…….De normale klasse A aardlekautomaat is te gevoelig voor de foutstromen die deze apparatuur veroorzaakt. Een klasse B aardlekautomaat herkent deze foutstromen en voorkomt daarmee het onterecht uitvallen van de installatie.

     De Nederlands Normalisatie-Instituut (kortweg de NEN) is verantwoordelijk voor de naleving van de normen die het International Electrotechnichal Commission (IEC) opstelt. De IEC stelt deze regels dus op, maar ieder land heeft zijn controlerende instantie.

Ook voor elektrisch laden zijn internationale normen opgesteld door het IEC. Zo wordt er voorgeschreven dat bij het laden via 3-fase altijd een Type B- aardlekbeveiliging is geïnstalleerd is. Toch zien je met regelmaat dat is gekozen voor een Type A. Soms heeft men niet de juiste kennis bij installatie en soms gebeurt dit vanuit budgettaire overweging. Sommige auto hebben zeer specifieke eisen voor het laden, zoals de Renault ZOE. Dan kiest met wel voor een Type B

Hoe werkt zo’n aardlekbeveiliging nu?

Bij A-merk fabrikanten zie je steeds vaker dat men een laadpaal levert die een beveiliging heeft voor gelijkstroom/foutstroom. Deze beveiliging zorgt ervoor dat een Type B aardlekbeveiliging niet nodig is. In alle andere gevallen zullen wij je altijd adviseren om een Type B aardlekbeveiliging te monteren. Op deze manier volg je dus de IEC normering en kom je nooit in problemen. Denk hierbij ook bijvoorbeeld aan je verzekering. Uiteindelijk vallen de meerkosten wel mee.

Elektrische auto opladen met je laadstation

Elektrische voertuigen (behalve de Renault ZOE) hebben een AC lader ingebouwd. Zo’n lader is galvanisch gescheiden van verschillende componenten in jouw auto. Dit betekend dat de kans op foutstromen veel minder is. Een Type A- aardlekbeveiliging zal deze foutstromen detecteren en zo nodig ingrijpen. Een Type A aardlekbeveiliging kan niet alle foutromen detecteren (zoals een niet pulserende). Dit is de reden dat het IEC een Type B voorschrijft bij het laden van elektrische auto’s.

De uitzondering “Renault ZOE”.

De uitzondering bevestigd de regel. Deze uitzondering heet Renault ZOE. De ZOE kent geen galvanische scheiding van haar componenten. We zullen jullie de technische specificatie besparen, maar bij een bij een ZOE kunnen er lekstromen ontstaan welke niet detecteerbaar zijn voor een Type A schakelaar. Een ZOE heeft dan ook altijd een Type B aardlekautomaat nodig.

Een 3-fase lader installeren.

Zoals gezegd ontwikkelen gerenommeerde merken steeds vaker laadstations die gelijkstroom/foutstroom kunnen herkennen en opsporen. Dit zorgt er dus voor dat die Type B-aardlekbeveiliging niet nodig is. Wanneer dit niet het geval is zullen wij en onze installateurs u altijd adviseren een Type B aardlekbeveiliging te monteren. Satero verkoopt & monteert met grote regelmaat deze Type B-aardlekbeveiligingen. Wilt u hier meer over weten vraag het ons gerust!

De waardering van satero.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.5/10 gebaseerd op 108 reviews.