Laadpaal thuis aanschaffen? Waar moet je nu op letten.
Heb je een Plug-in of een elektrische auto? Dan heb je simpelweg het meeste gebruikersgemak en voordeel wanneer je thuis kan op laden via een laadpaal of wallbox. Simpel ‘s avond je auto aan de stekker en de volgende morgen weer met een volle accu op pad. Ideaal en nog vaak het voordeligst ook! We vertellen je graag waar je op moet letten bij de aanschaf van een laadpunt thuis.
Plek
Laten we hiermee beginnen. Klinkt logisch, maar is zeker van belang. Wanneer je geen eigen oprit hebt waar je je auto kan parkeren dan ben je aangewezen op een openbare laadpaal. Heb je wel een eigen oprit, dan kan dit vanzelfsprekend wel. Naar gelang jouw situatie kan je kiezen voor een wallbox (laadpunt aan de muur) op een los staande laadpaal. Voor beide geld dat de plak waar je hem plaatst een beetje logisch moet zijn wanneer je naar de plek van de stekker in de auto moet. Bij een Nissan Leaf zit de stekker bijvoorbeeld in de neus terwijl een Tesla deze links achter heeft. Voor de montage is het weer van belang in de gaten te houden waar de meterkast zit.
En niet onbelangrijk. Hoeveel auto’s wil je tegelijkertijd kunnen laden? En hoe verhoud zich dat tot de plek van de laadpaal of de wallbox.
Wanneer je al deze aspecten meeneemt in je oeverwegingen wanneer je een laadpaal koopt ben je al een heel stuk op weg,
Type 1 of type 2
Wanneer je voor thuis een laadpaal of wallbox koopt is een vaste kabel vaak handig. Je hoeft dan immers niet telkens je laadkabel uit de auto te pakken. Is toch weer een gedoe, want net als bij een tuinslang is die altijd weer vies als je hem wilt opbergen. Vrijwel alle nieuwere elektrische auto’s hebben een type 2 stekker. Deze noemen we ook wel de Mennekes stekker. Dit kan een goede reden zijn om een laadstation te kiezen met een type 2
Meterkast
Wanneer je een laadpaal of wallbox plaatst zul je in principe altijd een vrij groep moeten hebben in je meterkast. Wanneer er geen groep meer vrij is kunnen de montagepartners van Satero je hier natuurlijk mee helpen, Zij plaatsten op veilige wijze een nieuwe groep in je meterkast. Op deze manier ben je verzekerd van een goede en veilige werking.
Laadvermogen
Wanneer je een Plug-in hybride hebt dan is het laadvermogen niet zo heel belangrijk. De accu’s van een PHEV hebben vaak rond de 10 kWh een de eerdere BMW i3’s hadden 22 kWh. Een laadpaal levert vanaf 3,7 kW bij 230V en 16A. Dat betekend dat de gemiddelde PHEV in 3 uur is opgeladen en de i3 in 6 uur.
De accu capaciteit van de hedendaags EV is vele malen groter Je moet dan denken aan 65 tot 95 kW. Dat kan met deze vanaf laadpaal dus 24 uur duren totdat je accu vol is. Het is dus erg belangrijk dat je de keuze van de laadpaal en daaropvolgend de laadtijd dus goed in de gaten houd bijde aanschaf. Satero helpt je hier graag mee.
Daarbij is het belangrijk om te weten of je EV 1 of 3-Fase ondersteund. Bijvoorbeeld de I-pace en de Ionic waren voorzien van een 1-fase lader en konden daarmee tot maximaal 7,4 kW worden geladen. Let wel dat je dan een hoofdzekkering hebt van 1x35A. Om 7,4 kW te laden via 1 Fase heb je namelijk 32A nodig.
Tegenwoordig (veelal vanaf 2011) is er in veel huizen standaard 3x35A aanwezig. Simpel gezegd heb je dan ook 3x zo veel laadvermogen als met 1x25A. Wel is het zo dat je auto dit dan ook moet ondersteunen. Wanneer je auto 3-Fase laden ondersteund en je hebt 3x25A dan kan heb tot maximaal 11 kw laadvermogen tot je beschikking. Wanneer je even kan, kies dan ook voor een 11 kW laadpaal. Dan kan je namelijk in 1 nachtje je EV helemaal vol laden.
DC laden
We hebben het hierboven over AC laders (wisselstroom). Jouw EV zet zit om in DC (gelijkstroom. Technisch zullen we hier niet verder op in gaan, maar het is misschien goed te weten dat snelladen via DC gaat. Wanneer jouw EV heen 3-Fase laden ondersteund, is het misschien een oplossing om via DC te laden. Dit is echter wel een prijzige optie. Wanneer je hier meer info over wilt dan raden we je aan om contact op te nemen met onze experts.
Contact
Wij van Satero helpen je graag met het uitzoeken van jouw ideale laadstation. Er zijn nog al wat punten om rekening mee te houden en misschien zijn er wel onverwachte mogelijkheden voor je waar je zelf niet aan heb gedacht! Op onze contactpagina kan je op allerlei manier je vraag aan ons stellen!