Verplicht laadpalen op parkeerterrein bedrijven
De auto zoals we hem kennen gaat de komende jaren snel veranderen. De elektrische auto is al niet meer weg te denken van het straatbeeld. Autofabrikanten vervangen hun fossiele brandstof aangedreven auto’s voor elektrische. Daarmee neemt ook de vraag naar laadpunten toe. Er zijn natuurlijk al veel laadstations op openbare locaties zoals tankstations, openbare parkeerlocaties en parkeergarages. Half mei werden er 39.851 geteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Maar we zijn er nog lang niet en daarom heeft men bij wet geregeld dat we op parkeerterreinen van bedrijven en instellingen 1 laadpaal per 10 parkeerplekken moet komen.
Europese Commissie
40% minder CO2, dat is het doel voor 2030 dat is gesteld door de Europese Commissie. Om dat doel te realiseren moeten we verduurzamen. Dat is simpelweg onvermijdelijk. Vastgesteld is dat we in de bouw en de mobiliteit enorme stappen kunnen nemen om te CO2 te verminderen. Gebouwen zorgen voor 40% van het energieverbruik in Nederland en 75% van deze gebouwen is niet duurzaam. Om die gebouwen te verduurzamen heeft de overheid een flinke pot aan subsidies open beschikbaar gesteld.
De wet verplicht laadpaal op bedrijven parkeerterrein.
Nederland heeft zich ten doel gesteld om de gestelde CO2 norm te halen. Een onderdeel daarvan is dus ook het verduurzamen van ons wagenpark door de elektrische auto. Om de drempel tot aanschaf van zo’n elektrische auto te verkleinen moet het laadnetwerk zeer toegankelijk zijn in Nederland. Iedereen moet gemakkelijk een laadpaal kunnen vinden om zijn elektrische auto op de laden. Daarom heeft de overheid het per 2020 verplicht gesteld dat er per 10 parkeerplekken minimaal 1 laadpaal beschikbaar is op parkeerterreinen van commerciële instellingen. Daarnaast stelt men verplicht om minimaal 10% van de overige parkeerplaatsen voorbereid is om in de toekomst laadpalen te plaatsen. Bijvoorbeeld door de bekabeling voor te bereiden. Heb je dus 100 parkeerplaatsen op je bedrijfsterrein? Dan moet je minimaal 10 laadplekken hebben en nog eens 10 plekken voorbereid.
Wanneer je het parkeerterrein van een residentieel gebouw moet inrichten dan zegt de wet dat je enkel op 10% van de parkeerplaatsen een laadplek beschikbaar moet hebben
Per 2025 moet bestaande bouw er ook aan geloven
Wanneer je op dit moment een bestaand bedrijfspand bezit met 10 of meer paarkeerplekken bezit of beheert dan is er nog geen nood aan de man. Naar verwachting zal in 2025 de regelgeving er ook zijn dat jij ook 1 laadplek moet hebben per 10 parkeerplaatsen. Ga je dus nu je parkeerterrein herinrichten dan is het wellicht al wel verstandig om over het plaatsen of het voorbereiden van laadpalen na te denken. Natuurlijk is voor sommige bedrijven dit een moetje, maar je kan het ook vanuit service oogpunt voor je gasten of klanten benaderen? Er komen immers meer en meer elektrische auto’s. Je kan het ook nog zo instellen en inrichten dat je je investering terug verdiend aan de mensen die bij jou laden. Zo word een laadpaal nog rendabel en winstgevend ook.
Laadpalen en subsidie
Een dergelijke installatie vraagt om een aardige investering. Alhoewel het natuurlijk geld blijft kosten zijn er wel subsidies die je hierbij kunnen helpen. We hebben hier eerder al eens een blog over geschreven.
Hoe weet ik wat past bij mij en mijn bedrijf of instelling
Een ondernemer is bezig met zijn bedrijf en een vastgoedbeheerder is bezig met het beheren van zijn vastgoed. Niet met elektrische auto’s en al zeker niet met het opladen hiervan. Satero neemt dit graag uit handen en denkt graag met je mee. We luisteren naar de doelstellingen en de wens die jouw onderneming of instelling heeft en weten daar altijd een passende oplossing bij te vinden. Omdat Satero merkonafhankelijk is kijken wij welk product en welk merk het beste past bij jouw doel past.
Wij helpen je graag. Wanneer je ons een bericht stuurt dan nemen we contact op om een passende oplossing te vinden. Je kan ook eens een kijkje nemen bij onze zakelijke oplossingen.