Basisprincipes van het laden

Nu er steeds meer elektrische voertuigen op de weg komen en jij er ook in geïnteresseerd bent (anders lees je dit artikel niet ;-)) wordt je waarschijnlijk ook steeds meer geconfronteerd met allerlei terminologie rondom het laden van een EV (Electrical Vehicle oftewel Elektrisch Voertuig). Al die termen vertellen je wat over het opladen van de HV batterij (High Voltage). Zo’n High Voltage batterij noem je ook wel een tractiebatterij. Daarbij gaat het ook van over de elektromotor en/of het opladen van je auto.

Inhoud en vermogen

Jouw EV heeft een bepaalt vermogen van het afgeven van elektrische energie. Dit vermogen geven we aan met de afkorting kW (kiloWatt). Daarbij kan jouw EV een maximale hoeveelheid stroom in 1 uur produceren. Deze duiden we aan met kWh (kiloWattuur).

Voor wat betreft een EV is het belangrijk om te weten dat:
– De batterijinhoud in kWh wordt aangegeven
– De aanduiding kW wordt gebruikt alszijnde het vermogen van een EV of een Laadpaal.

Gelijkstroom & Wisselstroom

Wisselstroom & Gelijkstroom

Voor een EV is het belangrijk om te weten wat wisselstroom (AC = Alternating Current) en gelijkstroom (DC = Direct Current) is. In het kort kan je zeggen dat je Gelijkstroom kan opslaan in een accu of een batterij en dat wisselstroom uit je stopcontact doet.
Dat betekend dus wanneer je wisselstroom in een accu wilt opslaan je dit moet omzetten naar gelijkstroom. Dit doet een omvormer voor je. Deze omvormer zit standaard in een EV gebouwd en het een On Board Charger, in het kort de OBC. Deze OBC heeft een maximale capaciteit om wisselstroom om te zetten in gelijkstroom. Die capaciteit van de OBC noemen we het laadvermogen.

Wanneer je “normaal” laad via een laadpaal of het stopcontact wordt altijd gebruik gemaakt van de OBC. De OBC bepaalt dus ook met welke snelheid dit kan. Het hangt dus ook van de OBC in je auto af of je met 1,2 of 3 fases kan laden.

Wanneer je gebruikt maakt van een snellader langs de snelweg bijvoorbeeld is dit weer anders. Een snellader laadt jouw EV direct met Gelijkstroom (DC) en dan “beperkt” de OBC dus niet de snelheid van laden.

1-,2- of 3-Fase

Of je huis een 3-Fase aansluiting heeft hangt sterk af van het bouwjaar van je huis. Is je huis van na juli 2011 dan is de kans groot dat er een 3-Fase aansluiting in zit. Is dit van voor die tijd dan is dit niet vanzelfsprekend. Wel kan je deze bij je netbeheerder aanvragen.

Het is belangrijk om hier van te voren goed over na te denken. Welke EV wil ik wanneer heb ik dan het laadvermogen dat ik wil. Accepteert mijn EV een 3-fase voeding of niet? Het daadwerkelijke laadvermogen wordt namelijk door de auto bepaalt en niet door het laadstation. Het werkt zo dat de auto een bepaalde hoeveelheid stroom opvraagt bij het laadstation. Het laadpunt zal dat proberen te leveren.
Wanneer je dus een laadpaal hebt met meer vermogen dan jouw EV kan verwerken is dit geen probleem. De EV vraagt dus minder op en dan geeft het laadpunt ook minder.

Bij het kopen van een laadpaal is het dus belangrijk om alle aspecten mee te nemen. Een juist montage is dan ook erg belangrijk. Wij helpen je daar graag bij

Wil je nu meer weten over wat er voor jou mogelijk is? Neem dan contact op met de experts van Satero.
Mail naar contact@satero.nl of bel met 0342-234500.

De waardering van satero.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.5/10 gebaseerd op 111 reviews.