Hoe kies ik de juiste laadpaal voor thuis?

Hier vertellen we je alles over het laadvermogen, de laadsnelheid en jou meterkast

Hoefijn is het wanneer je jouw eigen elektrische auto op je eigen dam kan opladen. Hiervoor kan je kiezen uit laadpalen, wallboxen en laadstations.

Thuis laden is de goedkoopste manier om jouw elektrische auto op te laden. Vanzelfsspreken betaal je enkel jouw energieleverancier voor de geleverde stroom. Bij een opembaar laadstation is dit in de meeste gevallen hoger. Bij komend voordeel is dat het jouw laadstation is. Hij is dus nooit bezet. Maar hoe weet je nu waar je op moet letten bij het installeren en aanschaffen van een laadstation.


Wallbox, laadstation of laadpaal

Wat is nu het verschil…..Nou eigenlijk is die er niet. Een Wallbox wordt aan de muur gemonteerd, terwijl een laadstation de benaming is voor de losse laad unit. Een laadpaal is eigenlijk geen technische benaming, maar is eigenlijk een laadstation gemonteerd op een paal. De laadpaal.

Waarom een laadpaal?

Een elektrische auto moet je natuurlijk met regelmaat opladen, net als je smartphone. Alleen om een EV op te laden heb je iets meer nodig dan een laadsnoer. Het accupakket van jouw EV werkt op gelijkstroom. In het kort levert jouw meterkast wisselstroom en zet een de on-board lader deze om wisselstroom om in gelijkstroom. Voor jouw veilig en om overbelasting van je stopcontact te voorkomen gebruiken we een Laadstatio

Een elektrische auto heeft altijd een maximale laadsnelheid. Sneller dan dat kan hij simpelweg niet laden. Stel jouw auto heeft een laadvermogen van 7,4 kW en je gaat laden met 11 kW . Geen probleem, maar meer dan 7,4 kW zal je auto niet accepteren. Daarbij is het belangrijk om te weten of jouw auto 1- of 3 Fase laden aankan. Wanneer je met 3 Fase wilt gaan laden is het ook belangrijk om te weten of je meterkast wel met 3 Fase is uitgerust. Zo niet dan je dit aan vragen bij jouw energie leverancier. Onze montagepartners kunnen je meterkast op een veilige manier hiervoor aanpassen.

1 of 3 fase in je meterkast?
De meeste meterkasten thuis zijn uitgerust met verschillende groepen van 1-Fase van 230 Volt. Bij een 3-Fase groep is het eigenlijk heel simpel. In je meterkast zit dan 1 groep van 3 Fase draden met 230 Volt. Door die 3 Fases kan jouw meterkast een hoger vermogen leveren aan je laadpaal. Het moet echter wel zo zijn dat je EV hier mee overweg kan. Voorbeelden van auto’s die met 3 Fase kunnen laden zijn de Tesla’s en bijv ook de Renault Zoe. Dit terwijl een Nissan Leaf, Kia e-Niro en de Jaguar I-pace niet geschikt zijn voor 3 Fase laden. Deze EV’s kan je dus met een lage vermogen laden en daardoor duuurt het vaak dus langer totdat jouw auto weer een vol accupakket heeft.

Hoe weet je nu of je meterkast een 3-Fase aansluiting heeft? Je kan kijken op de factuurvan je energie leverancier. Daar moet staan bij een 1-fase aansluiting 1x25A of 1x30A. Wanneer je een 3 fase aansluiting hebt zal daar staan 3x25A. Je kan ook op je electriciteitsmeter kijken. Daar staat bij een 1 Fase 220v of 230v. Bij een 3-Fase moet daar 3x220v of 230v staan. Er kan ook 380/400v staan in het geval van een 3-faseaansluiting.
Wanneer je een nieuwe huis hebt is de kans dat je een 3-Fase aansluiting groter. Tegenwoordig worden nieuwe huizen opgeleverd met een 3 Fase aansluiting..
Heb je nu (nog) geen 3 Fase aansluiting? Deze kan je aanvragen bij je netbeheerder. De kosten hiervoor variëren, maar zullen zo rond de € 250- € 300 liggen. Wanneer je auto deze 3-Fase ondersteund is dit de invenstering zeker waard. Je zult hier veel laadcomfort en laadsnelheid door krijgen.

Zo snel mogelijk laden

Wanneer je een nieuw laadstation gaat uitkiezen is het verstandig om een beetje aan de toekomst te denken. Wanneer je auto een maximaal laadvermogen heeft van 3,6 kW is het het overwegen waard om toch voor een laadstation te kiezen die 7,4 kW aan kan. De kans dat een volgende EV die 7,4 kW wel aan kan is namelijk zeer waarschijnlijk. Dit terwijl de meerprijs voor een Laadstation die 7,4 kW kan laden gering is. Met 1 Fase kan je vaak Net onder) de 7,4 kW laden. Dit terwijl een 3 Fase lader 11 of 22 kW aankan.

Wanneer je een auto met 22 kW wilt laden is een 3-Fase aansluiting van ten minste 3x32A nodig. Er zijn weinig meterkasten die dit standaard hebben en zal dus in 99% van de gevallen aangelegd moeten worden. Buiten de eenmalige kosten zijn je abonnementskosten voor een 3x32A aansluiting fors hoger. Bij een 3x25A aansluiting moet je denken aan een +/- € 250,- per jaar terwijl een 3x32A toch al snel kan oplopen naar +/- € 950,- per jaar. Dus een 22 kW lader is vaak interessant voor een bedrijfsmatige omgeving of wanneer je gewoon erg snel wilt laden.

Satero helpt je graag.
Wij snappen dat het best ingewikkeld is allemaal. Daarom willen wij je zo comfortabel mogelijk begeleiden in jouw keuze. Dat kan online via onze keuzehulp, maar je kan ons natuurlijk ook altijd via mail of telefoon benaderen om je te begeleiden in jouw keuze. Wij ondersteunen je van aanschaf tot montage!

De waardering van satero.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.5/10 gebaseerd op 89 reviews.